ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Στην Ελληνική Παράδοση τα μουσικά όργανα τις περισσότερες φορές
τα κατασκεύαζαν οι ίδιοι οι μουσικοί . Υπήρχαν όμως και εργαστήρια
κατασκευής λαϊκών μουσικών οργάνων.
Η διδασκαλία
των παραδοσιακών μουσικών οργάνων περνούσε παλιότερα από γενιά σε γενιά ,
γινόταν εμπειρικά , χωρίς να υπάρχουν βιβλία και εξηγήσεις για την
τεχνική παιξίματος
Στην Ελληνική Δημοτική Μουσική
συναντάμε από περιοχή σε περιοχή κάθε δυνατό συνδυασμό οργάνων , αλλά τα
πιο γνωστά , σε όλη την Ελλάδα είναι :
- Η ζυγιά σε όλα τα νησιά , που αποτελείται από
βιολί και λαούτο
2. Η κομπανία σε όλη τη στεριανή Ελλάδα , που αποτελείται από :
κλαρίνο - βιολί - λαούτο και σαντούρι
Βέβαια , ένα πλήθος άλλων οργάνων χρησιμοποιούνται τόσο στη νησιώτικη , όσο και στη μουσική στη στεριά :
- η λύρα στην Κρήτη ( και σε πολλά άλλα νησιά ) ,
2. το νταούλι σε όλη την Ηπειρωτική Ελλάδα ( αρκεί να παίζεται σε ανοικτό χώρο , γιατί ο ήχος του είναι πολύ δυνατός )
3. ο ζουρνάς , το κλαρίνο , το ούτι , το κανονάκι , ο ταμπουράς
είναι μόνο μερικά από την τεράστια ποικιλία λαϊκών μουσικών οργάνων που αριθμεί ο Ελληνικός Μουσικός Πολιτισμός .
Πνευστά ή Αερόφωνα: Λέγονται έτσι , γιατί ο ήχος τους παράγεται εάν φυσήξουμε μέσα σε έναν σωλήνα.
|
(αριστερά) Σουραύλι χωρίς γλωσσίδι και με το πάνω άκρο ελαφρώς κλειστό με μία τάπα.
(δεξιά) Μαντούρα με γλωσσίδι και με το πάνω άκρο κλειστό από τον κόμπο του καλαμιού.
(αριστερά) Ζουρνάς , με διπλό γλωσσίδι . Φτιάχνεται από διάφορα ξύλα , όπως οξυά , κερασιά , καρυδιά , ελιά , μουριά , βερυκοκιά κλπ.
(δεξιά) Φλογέρες , χωρις γλωσσίδι και ανοιχτά και τα δυο τους άκρα .
(αριστερά) Τσαμπούνα : Τη βρίσκουμε στα νησιά . Έχει δύο σωλήνες : το επιστόμιο όπου φυσάμε και δυο καλαμένιους αυλούς , όπου μπαίνουν τα δάχτυλα .
(δεξιά) Γκάιντα : Τη
βρίσκουμε στη Βόρεια Ελλάδα . Έχει τρεις σωλήνες : το επιστόμιο , έναν
ξύλινο αυλό όπου μπαίνουν τα δάχτυλα και το μπουρί ή μπάσο , από ξύλο
επίσης , που κρατάει το ίσο . Οι γκάιντες είναι συνήθως μεγαλύτερα όργανα από τις τσαμπούνες .
Κλαρίνο
: Ως όργανο της Παραδοσιακής μας Μουσικής έρχεται στην Ελλάδα από την
Τουρκία, το 1835 . Βασικό όργανο της ηπειρωτικής κομπανίας , ο ρόλος του
είναι να στολίζει το τραγούδι με περίτεχνες μελωδίες .
|
Χορδόφωνα : Λέγονται έτσι , γιατί ο ήχος τους παράγεται εάν κάνουμε μια χορδή να ταλαντωθεί με τα δάχτυλα ή με κάποιο άλλο μέσο .
|
|
(αριστερά) Κρητική λύρα : Χαρακτηριστικό
της είναι το ηχείο σε σχήμα μισού αχλαδιού . Παίζεται στην Κρήτη αλλά
και σε πολλά νησιά ( π.χ. σε όλα τα Δωδεκάνησα , Ικαρία κλπ )
(δεξιά) Ποντιακή λύρα ή κεμεντζές :
Παίζεται από τους Έλληνες του Πόντου και της Καππαδοκίας . Έχει κι αυτή
τρεις χορδές και χαρακτηριστικό της είναι ότι το ηχείο της μοιάζει με
μπουκάλι ( αλλιώς λέγεται και φιαλόσχημη λύρα ) .
(αριστερά) Λαούτο ή λαγούτο
: Χαρακτηριστικό του είναι το ηχείο του σε σχήμα μισού αχλαδιού και το
σπαστό κουτί των κλειδιών του . Η πένα του είναι συνήθως ένα φτερό από
κάποιον γύπα , αετό ή γεράκι . Είναι όργανο που παίζεται τόσο στη
στεριανή , όσο και στη νησιώτικη μουσική . (δεξιά) Ταμπουράς :
Με τη λέξη «ταμπουράς » εννοούμε τόσο το όργανο που βλέπουμε στην
εικόνα , όσο και μία ολόκληρη οικογένεια εγχόρδων παραδοσιακών οργάνων ,
που έχουν κύριο χαρακτηριστικό τους το μικρό αχλαδόσχημο ηχείο και το
μακρύ , λεπτό και ίσιο μανίκι . Πρόγονός του στην Αρχαία Ελλάδα είναι το
τρίχορδο .
|
|
(αριστερά) Μαντολίνο :
Το συναντάμε κυρίως στις μαντολινάτες ( μουσικά σχήματα από μαντολίνο
και κιθάρα πολύ διαδεδομένα στα Επτάνησα ) . Ο ήχος του δεν είναι
γνωστός στη γνήσια δημοτική μουσική της υπόλοιπης Ελλάδας . (δεξιά) Ούτι : Από
την αραβική λέξη al ud = το ξύλο . Έχει πέντε διπλές εντερικές χορδές .
Ούτι έπαιζαν αποκλειστικά οι Έλληνες της Μικράς Ασίας , οι οποίοι και
αγνοούσαν το λαούτο . Πρόκειται για ένα λαούτο με κοντό μανίκι .
Κανονάκι
: Προέρχεται από το αρχαίο ελληνικό ψαλτήριο . Παίζεται με δύο
δαχτυλίδια ( τα καλά είναι από όστρακο χελώνας ) με τα οποία τσιμπάμε τη
χορδή .
Σαντούρι
: Ο ήχος σ’ αυτό παράγεται εάν χτυπήσουμε τις χορδές με δύο μπαγκέτες
που κρατάμε στα χέρια μας . Έγινε πολύ γνωστό στον Ελλαδικό χώρο από
τους Έλληνες της Μικράς Ασίας . Παίζεται τόσο στην ηπειρωτική όσο και στη νησιώτικη Ελλάδα και είναι απαραίτητο όργανο στην ηπειρωτική κομπανία .
|
Μεμβρανόφωνα :
Λέγονται έτσι γιατί ο ήχος τους παράγεται εάν χτυπήσουμε με το χέρι
μας ή με κάποιο άλλο μέσο μία μεμβράνη, που είναι στερεωμένη επάνω στο
κυρίως σώμα του οργάνου ( το ηχείο του ).
|
Νταούλι :
Με δύο μεμβράνες που στερεώνονται επάνω στον ξύλινο σκελετό του οργάνου. Παίζεται με δυο ξυλα ( νταουλόξυλα ) : τη βέργα , που είναι το λεπτό
και τον κόπανο , που είναι το μεγάλο .
Το όργανο κουρδίζεται με το σφίξιμο του σχοινιού . Το νταούλι και ο ζουρνάς είναι το βασικό σχήμα οργάνων της ηπειρωτικής Ελλάδας
(αριστερά) Ντέφι : Στη
Μακεδονία και τη Θράκη λέγεται και νταϊρές . Φτιάχνεται όπως το νταούλι
, έχει όμως μόνο από τη μία πλευρά του σκελετού μεμβράνη . Τα
περισσότερα , έχουν στερεωμένα επάνω στον ξύλινο σκελετό μικρά
μπρούτζινα κύμβαλα . Είναι γνωστό από την Αρχαία Ελλάδα με το όνομα
τύμπανον .
(δεξιά) Τουμπελέκι : Το
συναντάμε κυρίως στη Βόρειο Ελλάδα και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου .
Παίζεται κυρίως μαζί με γκάιντα . Έχει σκελετό από πηλό , τον οποίο
συχνά στόλιζαν με καθρεφτάκια .Ένας καλός παίκτης ξέρει ακριβώς σε ποιο
σημείο της μεμβράνης θα χτυπήσει , ώστε να βγάλει διαφορετικούς ήχους
.
|
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου